Sverige - torsdag den 9. august 2018

Fra Sparreholm til Berg’s Slussar

Den kraftige blæst fortsatte gennem natten, men vi holdt i læ for vinden, så vi blev ikke vugget i søvn. Til gengæld blev vi vækket af et større tordenvejr, der rullede hen over hovederne, ledsaget af en ordentlig gang regn. Det kunne forhåbentlig friske luften lidt op, for vi havde det stadig varmt om natten.

Vi sov alt for længe og vågnede efter kl. 9, hvor der atter var fint vejr og ingen blæst, så vi ville starte dagen med en dukkert i søen. Det var lidt koldt at komme i søen men det var dejligt at blive kølet lidt af. Morgenmaden blev indtaget på en bænk ved camperen. Lokale badegæster indfandt sig løbende på den lille strand. Det så ud til at være et populært sted for børn, fordi der var et lille indhegnet område med lavt vand ved kysten.

Efterhånden rullede autocamperne afsted, så der kunne blive plads til flere badegæster. Vi drog af som sidste camper og kørte få hundrede meter til Fabrikken i udkanten af Sparreholm. Fabrikken er et stort indkøbsmekka med vanvittige lave priser på især tøj. Jeg tror aldrig, at jeg har set en butik med så meget tøj. Marie fandt badedragter til 80 kr. Jeg fandt t-shirts til 100-150 kr. Cowboybukser kunne fås fra 100 kr. Det er selvfølgelig ikke mærkevarer, men det skulle da ikke undre mig, om der er nogle, der kommer her, for at købe ind, for at sælge det på markederne i Stockholm. Der må være en god avance.

Vi fik et par timer til at gå i Fabrikken, handlede lidt ind i købmandsbutikken, der lå under tøjbutikken og forlod Sparreholm. Klokken var blevet et, før vi kom afsted. Det var vist, hvad man kan kalde en langsom start :)

Vi kørte mod syd. GPS’en var sat mod Brådtom Sluss, hvor vi så et par sejlbåde blive hævet og vi spiste lidt sent frokost. Paul havde anbefalet en række ting, vi skulle se i dette område. Alle tingene var plottet ind på et kort, så vi kunne se rækkefølgen. Næste punkt på Pauls liste var Cloetta - chokoladeshop vest for Norrköping. Men Marie og jeg er ikke de store chokoladespisere, så vi valgte at undgå motorvejen og kørte i stedet nord om søen Roxen. Det var en længere tur men den var garanteret kønnere, for vi kørte tæt på søen det meste af tiden.

Vi nåede til Berg’s Slussar sidst på eftermiddagen. Her var en stor parkeringsplads og bagerst var der plads til autocampere. Det kostede 185 kr., men vi blev enige om, at vi gad ikke køre mere. Det var pænt varmt.

Det var nu vigtigere at se den store båd, som var på vej gennem sluseområdet, end at få betalt. Berg’s sluser er opdelt i flere niveauer med en lille sø imellem. Båden, Wasa Lejon, var på vej ned mod søen og Der var mange, der kiggede på, så jeg sagde til Marie, at vi skulle gå ned til de nederste sluser i stedet. Der var bedre mulighed for at se og her var flere sluser. Vi styltede afsted de få hundrede meter, for at komme til de nederste sluser, hvor vi næsten var alene. Det var der en god grund til. Wasa Lejon holder til i Berg og den lagde til ved søen mellem sluserne. Bach Tours var slået. Havde ikke gjort sit hjemmearbejde ordentligt!

For at gøre ondt værre lukkede de nederste sluser ned for dagen og et skilt bekendtgjorde, at de ville åbne igen i morgen kl. 9:30. For at dulme smerterne, overfaldt vi en lille iskiosk, der kunne lave en rigtig lakrits-båt med is. Ingen tvivl. Den måtte jeg prøve. Den smagte fint.

Vi tjekkede ind til camperpladsen hos en noget uvenlig mand, der havde mere travlt med “Husk nu” og “Gør dét” end at byde os velkommen. Servicegenet manglede vist.

Marie var ikke helt frisk. Hun havde overtaget min forkølelse og dårlige hals. Jeg var til gengæld ved at være ovenpå igen og mit forbrug af Kleenex var faldet drastisk. Så jeg tog mig af aftensmaden. Det var til at overkomme. Karbonara. Denne gang lykkedes det, for nu havde vi også købt pasta.

Efter aftensmaden synes Marie, at der var lige lovlig mange myg i luften, så vi fortrak indenfor til aftenskaffen. Det var sjatternes aften, for før middagen fik vi de sidste 2 glas af en flaske rom og til aftenskaffen var der halvanden glas whisky i en flaske, så efterhånden var der ryddet op i beholdningen.

Vi kravlede i seng til en nat, hvor vi kunne vente en ny omgang tordenvejr ud på morgenen. Det var Danmark, der sendte vejret denne vej. I Danmark var der meldt orkan. Det så dog ikke ud til, at vi skulle belemres med sådan et uvejr her.